fredag 29 maj 2015

Supermjuka hjältar


Hej!

Eftersom den här kursen tar upp normer och hur vi kan arbeta med dessa på ett normkritiskt sätt i klassrummet vill jag rekommendera att gå in på http://limpan.org/downloads/. Där finns två ritblock/häften att ladda ner gratis från illustratören Linnéa Johansson som med sina bilder problematiserar och utmanar rollerna ”superhjälte” och ”prinsessa”. Illustrationerna visar att det finns fler sätt att vara än det förgivettagna. Kanske passar ritblock bättre i de yngre åldrarna på skolan, men jag tänker att man de även kan användas som diskussionsunderlag när man arbetar med normer med eleverna.
/Sofia


13 kommentarer:

  1. Jag älskar de här bilderna. Jag har stött på henne tidigare och vet att hon (förstås) också fått kritik. Nu tar jag ställning här: låt oss kämpa mot internettrollen och i stället stötta initiativ som detta!

    SvaraRadera
  2. Åå vilka fantastiska bilder Sofia. Dessa kommer jag absolut att försöka använda i mitt framtida yrke! :)

    /

    Anna Jonsson - grupp E

    SvaraRadera
  3. Det verkar som de här bilderna upplevs som mer okonventionella av vuxna än av barn. Min 5-åring Henry älskar att färglägga de här bilderna. Han funderade lite på varför Spindelmannen åker rullstol och om har slagit sig. Han tyckte också att det var lite tokigt att Stålmannen har klänning på en bild, jag sa att han kanske hade bytt med Snövit, då ryckte Henry på axlarna och så var det inget mer med det...
    Har inte provat Prinsessbilderna än, tror att den del av de bilderna passar lite bättre för något äldre barn.

    SvaraRadera
  4. Tycker detta är ett jättebra material att jobba med på flera olika sätt! :)

    SvaraRadera
  5. Jättebra material. Kommer absolut att använda i skolan eftersom man kan jobba hur mycket som helst med detta ur olika synvinklar.

    SvaraRadera
  6. Verkligen bra bilder att arbeta med, perfekt underlag vid diskussioner i klassen!

    Läste att ett av de stora serietidningsbolagen i USA tillsammans med ett institut för barn med hörselnedsättningar skapat en superhjältinna kallad ”Sapheara” och en sidekick till henne kallad ”The Blue Ear”, båda med hörselapparater av olika slag. Mer kan läsas på http://comicbook.com/2014/10/21/marvel-creates-hearing-disabled-superhero-with-childrens-hearing/

    Toppen med sådana här initiativ, hoppas det blir många fler!

    SvaraRadera
  7. Vilka härliga illustrationer! Har sett dem lite då och då, och de passar perfekt i arbetet med normer. Dessa illustrationer breddar perspektivet och öppnar upp för en annan syn på normer! Jättefina!

    SvaraRadera
  8. Åh super bra bilder och håller med detta ska jag verkligen försöka använda mig av! :D

    SvaraRadera
  9. Åh super bra bilder och håller med detta ska jag verkligen försöka använda mig av! :D

    SvaraRadera
  10. Vilket toppen material. Det ska jag verkligen använda mig av i framtiden. Barn har oftast ett helt annat sätt att tänka på än vi vuxna. Detta material kan ge dem en annan blick på vad som anses normalt.

    SvaraRadera
  11. Snygga illustrationer, tydligt budskap!:)

    SvaraRadera
  12. Fantastiska bilder! Jättehärlig tanke att använda dem i skolan både som rit/målarverktyg och samtidigt som underlag till diskussioner! Klockrent!
    /Kristin

    SvaraRadera
  13. Hej, så här fem år senare :), finns det möjlighet att få tag i bilderna? //Sofie

    SvaraRadera