torsdag 21 maj 2015

Demokratisk mobbning?

 

Boken Levd Demokrati tar för sig kopplingar mellan mobbning och den demokratiska institution som skolan enligt lag skall vara.

Enligt Lgr11s värdegrund skall skolan vila på en demokratisk grund och främja alla barns strävan efter en egen identitet, och främja deras lärande. Detta är den samma skola som närmare hälften av eleverna som deltog i studien har upplevd att blivit mobbade. Denna siffra är förmodligen representativ för den generella Svenska skolan.

Närmre hälften av eleverna i vår demokratiska skola som skall uppmuntra till att finna sin egen identitet och egenart upplever att bli mobbade. För vad? Jo, just för att de skiljer sig från gruppen. Denna skillnad från normen används av mobbaren för att legitimera mobbningen. Samma skillnad som arbetas för att främja enligt Lgr11 och skolans strävan efter att lära eleverna goda demokratiska värden. Är det då konstigt att en del av eleverna ser på demokrati som fint och överskattat ord som används efter behov?

Dagens skola består av en mångfald som kräver nytänk när det gäller normer, detta nytänk bör även speglas i det demokratiska arbetet för att eleverna skall känna att demokrati är lite mer än ett ointressant överskattat ord som det tjatas om i skolan. För att få denna ändring bör demokratin efterlevas, och mångfalden accepteras. Först vid denna ändring kan mobbningstillfällena minimeras och elever känna en trygghet att utveckla sin identitet.

Nolltoleras kring mobbning har arbetats med i åratal likaså målet om, en efter förutsättningarna, demokratisk skola. Dock med ett mycket varierande resultat. Mobbningen försiggår förmodligen på var enda skola i Sverige, detta en skola som skall vila på en demokratisk grund som arbetar för att främja elevernas egenart – vart blev det fel?

 

/Jeanette


8 kommentarer:

  1. Jag tänker att vi alla i skolan ska efterleva det som står i LGR11 på alla sätt och vis när vi arbetar för jämlikhet och demokrati. Men samtidigt känner jag att vi inte kan säga att genom demokrati ska vi kunna få bort all kränkning och mobbning som förekommer i skolan. Visst i en perfekt värld skulle vi kunna göra det men tyvärr så ser inte verkligheten ut så. Jag tycker att det är hemskt med mobbning och skulle aldrig tolerera att mina lever eller mina barn utsätter andra barn för sånt men samtidigt måste vi kanske tänka på ett annat sätt än att se att vi ska använda oss av demokratin för att stoppa mobbning. Precis som du säger så anser nog barnen att demokrati bara är ett fint ord som vi vuxna slänger oss med. Jag håller ävben med dig om att vi självklart ska få med demokratin i vårt arbete mot mobbing men känner ändå någonstans att det kanske är ett ord vi ska var sparsamma med när vi pratar med eleverna om mobbing. Jag kanske är ute och cyklar helt och hållet nu men ville bara säga hur jag tänker. Alla elever ska självklart få vara vem de vill och hur de vill, det är jätteviktigt men kan vi använda oss av något annat ord eller något annat sätt för att få eleverna att förstå det??
    //Jessica Wehlin

    SvaraRadera
  2. Ja du, vart blev det så fel? Jag tror faktiskt att det varit fel på många olika sätt vid olika tidsepoker. Min mamma blev mobbad både av lärare och klasskamrater, min lillasyster hade en lärare som favoriserade vissa elever - något som ledde till grupperingar mellan eleverna. Jag vet elever idag som lärare öppet och inför alla kritiserar och anklagar. Det händer överallt och har hänt i alla tider.

    För att komma åt det tror jag att det krävs kunskap, kunskap och åter kunskap. För att själv, som lärare, kunna bemöta eleverna och det som sker kring dem behöver man vara mycket kunnig. Men, för att bemöta andra lärare som kanske har en annan syn på frågan behöver+ man nog vara ännu kunnigare (och modig). Nu svävade jag kanske iväg en smula..
    /Katrin

    SvaraRadera
  3. Mobbning är som du skriver ett problem som finns på i stort sett varje skola. Jag tror som Katrin skriver att det behövs kunskap och mod från läraren för att kunna ta tag i situationer och inte strunta i dem. Men jag tänker också att ett stort ansvar ligger på föräldrarna. Det gäller att såväl föräldrar som lärare föregår med gott exempel och gemensamt arbetar mot mobbning. Tyvärr har man alltför många gånger fått höra elever som säger: "Min mamma säger att jag inte ska leka med henne för att..." Då spelar det ingen roll om skolan vilar på en demokratisk grund...

    SvaraRadera
  4. Jag funderar på, precis som Jessica, om demokrati är det ord vi bör använda oss av när vi jobbar mot mobbning? Demokrati för mig handlar om att alla har rätt att tycka och tänka som de själva vill. Om att allas röst är viktig och om rättvisa. Det handlar om att alla har rätt att själva välja.

    Jag tror det är viktigt att arbeta med värdegrunden och att försöka få eleverna att förstå att det är viktigt att vara inkluderande. Att få dem att få förståelse för andra människor och att respektera varandra. Då kan de själva välja hur de vill agera utifrån det. Förhoppningsvis kommer de agera på ett bra sätt!

    Om jag som lärare skulle tvinga ihop barn för att undvika att någon hamnar utanför så är jag ju egentligen inte alls demokratisk. Så precis som Jessica sa, så kanske vi ska vara lite försiktiga med hur vi använder ordet demokrati också.:)

    SvaraRadera
  5. Ja, jättesvår fråga och som ni säger, det har nog förekommit i alla tider och finns mer eller mindre överallt. Jag tror ändå det går att skapa "öar" av god stämning där alla kan känna sig accepterade. Jag har sett en del lärare lyckats med det i sina klassrum. Kanske har det inte alltid fungerat på hela skolan, men det har åtminstone funnits en fristad i klassrummet och jag tänker att om jag inte klarar att förändra världen så måste jag i alla fall försöka göra det jag kan där jag är. Fast det är inte alltid det går bra.... Böcker som "Levd demokrati" och många andra, kan få oss att bli medvetna om mönster vi inte tänkt på och det tror jag kan vara en god början.

    SvaraRadera
  6. Ojdå! Jag missade att två till hade skrivit före mig och jag undrar hur tidsangivelserna fungerar här :-)

    SvaraRadera
  7. Håller med Katrin att det nog alltid förekommit. Men samtidigt tror jag att det idag pratas mer öppet om det än vad det kanske gjorde tidigare, vilket gör att fler "fall" kommer fram. Det är superviktigt att det gör det, det finns säkert många barn som mår dåligt och inte berättar för någon. En sak jag tänker på med just demokratiuppdraget kopplat till mobbning, i och med att alla ska få ha rätt att tycka och säga sin sak, är att det kanske gör att läraren lägger över konflikthanteringen på eleverna? I ett samtal jag var med i om ett bråk mellan två elever, där den ena hade kränkt den andra, så riktades fokus på diskussionen om hur eleverna hade tolkat situationen och inte att den ena eleven hade kränkt den andra. Missförstå mig rätt, det är viktigt att båda får säga sin tolkning/version. Men det är så otroligt viktigt att stå upp för den eleven som blivit utsatt. I detta fallet så fortsatte samtalet med att det kränkande beteendet nästintill blev accepterat för att den utsatta "var gnällig" enligt den som utförde det. Det gjorde tydligen handlingen okej. Så då skulle helt plötsligt den utsatta eleven ursäkta sig för sin "gnälliga" personlighet, detta var en lärare som "okej:ade". Så får det ju verkligen inte gå till, om vi ska lyfta rätt värderingar mot eleverna så gäller det att handla som man lär själv. Att verkligen vara en ledare och visa att detta är inte acceptabelt och stå upp för de som inte kan själva.

    SvaraRadera
  8. Alla med anknytning till skolan, rektorer, lärare, elever och föräldrar, har förstås ett gemensamt ansvar för att motverka mobbning. Enligt läroplanerna ska skolan vara en demokratisk plats, men slutsatser om att mobbning inte skulle förekomma i en demokratiskt välfungerande skola blir missvisande. Det har ju alltid funnits mobbning i olika former och hur välformulerade läroplaner och likabehandlingsplaner än är så tror jag det blir svårt att helt och hållet få stopp på det. Det är viktigt att som lärare skaffa sig så goda kunskaper på området som möjligt, kontinuerligt arbeta förebyggande och hålla diskussionen levande med såväl kollegor som elever.

    SvaraRadera