Litteratur: Lyssnandets
pedagogik (Åberg Ann, Lenz Taguchi 2005)
Här fortsätter Lyssnandets pedagogik.....
Att lyssna på barnen är något vi kanske säger att vi gör för att de ska
vara delaktiga. Men hur lyssnar vi på
dem? Barnen tänker inte exakt som vi och därför blir det viktigt att försöka ta
reda på hur de tänker. Ur Lyssnandets
pedagogik beskrivs kråkprojektet som
är ett projekt som handlar om fåglar, där de utgått från barnens intressen. Ann
Åberg menar att lärandet inte kan bygga på att vi vuxna äger all kunskap som vi
sen ska förmedla till barnen. Citat:
Den
pedagogiska verksamheten skall utgå från barnens erfarenheter, intressen, behov
och åsikter. Flödet av barnens tankar och ideer ska tas tillvara för att skapa
mångfald i lärandet. (Lpfö 98)
Ambitiösa vuxna behövs för att ge barnen verktyg och skapa möjligheter för
barnen. Vi behöver inte ge barn svar på alla frågor innan de frågar eller
undersöker. Ann menar att hur man ser på barnet ligger till grund för den
pedagogiska verksamheten. Hon säger också att hon inte riktigt reflekterade
över varför hon gjorde som hon gjorde men styrdes över ett tankesätt som att en
4 åring gjorde på ett visst sätt och en två åring på ett annat, som en mall. Vad
tror ni händer om vi inte tar tillvara på barnens frågor? Just den här
litteraturen diskuterar förskolan, men frågan tycker jag kan ställas även med
barnen i F-3 eller hur lång kan vi ta tillvara barnens intressen när vi arbetar
med Lgr 11? / Annika Lund
Jag som började arbeta utifrån Lgr80 hade betydligt större frihet där. Eleverna skulle då få utvecklas i sin egen takt. Idag finns tydliga mål som alla ska uppnå och det kan bli stressigare. Det vore ändå intressant att få ta del av era erfarenheter här. Vad har ni sett och vad har ni testat själva? Det är en mycket intressant fråga.
SvaraRaderaUnder min praktik gick jag med en klass 5 som var en riktigt diskussionsklass, men detta var för att läraren, som i grund och botten är NO lärare älskade att komma på hypoteser och utforska med sina tankar innan ett svar kom fram. Detta gjorde att denna klass framför allt vågade att utforska sina tankar och åsikter. Min känsla är att yngre barn vågar tänka mer fritt än vad många äldre barn vågar göra. Jag tror att vi måste ta tillvara barnens intressen så långt in i skolgången det bara går för ju mer de är intresserade av något desto roligare kommer skolan att bli och just nu känns det som om många barn är skoltrötta redan i allt för tidig ålder.
SvaraRadera/ Josefin S
Jag tror att man måste ta tillvara på elevers frågor, då frågor leder till frågor men också till svar. Även detta kan jag tycka är en form av lärande även i skolan, elever frågar ju inte om det inte undrar. Det står också i Lgr 11 att man ska diskutera, problematisera, analysera. Detta kan man göra med elevers frågor. Frågan kan nog även ställas till elever i högre åldrar också, får de inte svar på sina frågor kan det påverka deras förståelse och motivation.
SvaraRaderaVygotskij konstaterade också detta, Josefin, att ju äldre man blir, desto mindre vågar man tänka fritt... (han skriver om det i boken "Fantasi och kreativitet i barndomen")
SvaraRaderaJag tror att det är oerhört viktigt att lyssna på barnens frågor och ta till sig utav vad dom säger. De har ofta väldigt kloka funderingar som de gärna vill ha svar på. Om vi ignorerar eller förlöjligar deras frågor är nog risken stor att de inte kommer våga ställa speciellt många frågor i framtiden, vilket absolut inte är bra!
SvaraRadera/Alexandra
Jag anser att man alltid ska lyssna på barnen oavsett hur gamla de är. Ju äldre de blir desto mer eget tänkande får de, och där kan de vara bra att byta tankar och reflektera ihop. Men som ni ovan skrivit så är det ju också så att barnen inte vågar tänka fritt när de blir äldre. Barnen formas väldigt mycket i skolan och det är svårt som lärare att både forma barnen samtidigt som de ska tänka självständigt och reflektera allt de läser. Men jag håller helt med er ovan om att man måste försöka få dem att ställa frågor och att de ska känna sig lyssnade på om vi nu ska ha få dem att vara sådana vidare i livet
SvaraRadera