torsdag 9 april 2015

Ett gott ledarskap




Att prata om ledare och ledarskap kan ses som lite ”out of date” i dagens demokratiska skola. Ändå är ett gott ledarskap grunden till en bra skolgång för eleverna och en bra klassmiljö.  Vi diskuterade vad som kännetecknar ett gott ledarskap och det visade sig att vi i grunderna hade lika åsikter om vad som kännetecknar en god ledare, och i detta tillfälle, även en god pedagog.


Att det krävs mycket planering inför lektioner och skoldagar är väl bekant för alla som arbetat som, eller som studerar till lärare. Dock anser vi att lika viktigt som planeringen är tryggheten i sin roll som pedagog, och ledare, att våga vika ifrån planeringen, att vara flexibel och lyssna in eleverna och klassen. Att våga inse sina begränsningar och erkänna för eleverna att du som ledare och pedagog också kan göra fel. Även pedagoger och ledare är människor, och der är mänskligt att fela. Vid att ledaren felar, lär även eleverna att de kan fela, göra om och göra rätt.


Din personlighet vill till dels avgöra vilken typ av ledare du blir, man kan jobba fram fler sidor av sig själv, men man måste kunna stå för sin åsikt och låta ledartypen komma naturligt – annars vill eleverna relativt snabbt avslöja spelet och din position som ledare vill försvagas, något som igen kan leda till en osäkerhet i klassmiljön.


Ett gott ledarskap kan vara så mycket, men arbetas det utifrån personligheten och man tillvaratar individens behov av att synas och få positiv feedback eller konstruktiv kritik anser vi att man som pedagog är inne på rätt spår.

10 kommentarer:

  1. Jag tycker som du skriver i bloggen att ett gott ledarskap är grunden till en bra skolgång och en bra klassmiljö.
    Eleverna mår bra av att ha ordning och ”regler” i klassrummet och det är vi pedagoger som ska se till att det finns. Reglerna tycker jag vi ska bestämma tillsammans med våra elever så att de känner sig delaktiga i de beslut som görs i klassrummet. Ett klassrum som alla vet vad som förväntas av alla bidrar till en positiv klassrumsatmosfär där alla trivs och mår bra i.
    Ett gott och välplanerat lektionsupplägg är viktigt, men lika viktigt är att läraren är flexibel i sin undervisning. Det blir inte alltid som man tänkt sig! // Dragana Lind

    SvaraRadera
  2. Jag håller också med om det som skrivits i detta blogginlägg. Ett gott ledarskap tror jag kan bidra till ett positivt klassrumsklimat där eleverna kan känna sig trygga och trivas. Jag tror även att man som pedagog måste tycka det är roligt och lärorikt att jobba med människor och barn. För visst känns det bättre att ha kontakt med en lärare som är glad och positiv istället för en negativt inställd lärare. Att kunna skratta och ha roligt tillsammans med eleverna tycker jag är viktigt då det kan avdramatisera vissa situationer och jag tror även att det kan stärka relationen mellan lärare och elev. Eftersom vi alla är olika behöver man som pedagog kunna anpassa undervisningen efter allas förutsättningar och behov, då krävs det att man vågar prova på olika undervisningssätt samt arbetsmetoder för att se vad som passar ens elever bäst. / Malin Johansson

    SvaraRadera
  3. Hej ! Ett gott ledarskap är A och O och hur vi väljer att förvalta och tolka rollen som pedagog är olika. Som sig bör kanske, då vi alla är olika. Jag tror på tydliga ramar men ett levande klassrum så att hitta balansen är inte lätt! Men det är ju inget lätt yrke vi har valt.

    Trevligt inlägg. MVh Maja Franzén

    SvaraRadera
  4. Håller med dig i ditt inlägg Jeanette. Vår grupp diskuterade också flexibilitet mycket och att det är viktigt att man visar sig "mänsklig" - att man också kan göra fel och ha dåliga dagar. Vi tryckte också på att det var viktigt att visa personlighet för att få med sig eleverna.
    Men hur går man tillväga när man får en ny grupp? Ska man gå in direkt och vara sträng och konsekvent och då riskera att "skrämma" eleverna. Min egen uppfattning är att det troligtvis är viktigast att kunna- och veta veta hur man ska agera i olika situationer. Vad tror ni?

    SvaraRadera
  5. Jag skrev en kommentar i tråden på its om vad ett gott pedagogiskt ledarskap är och jag blev väldigt inspirerad av Pia Sundhages föreläsning som var länkad i veckans uppgifter (v.15).

    Jag tycker att tillit och tilltro mellan laget och ledaren är så viktigt. Att om jag som ledare/klasslärare inte tror på mitt lag/elever så kommer det smitta av sig och de kommer inte tro på sig själva. Eleverna/laget behöver en ledare som de kan luta sig mot, få hjälp utav, och känna sig trygga med samt ha en ledare som tror på dem i vått och torrt. När man kommer in i en ny grupp så tror jag inte att det är rätt väg att "skrämma" eleverna men det är ändå viktigt att från början visa vart man står, att jag som ledare inte tänker låta sig behandlas hur som helst och att man som ledare direkt går in med en stor respekt för gruppen. Respekt och tillit är ju något man måste förtjäna, vilket är svårt att hinna med och kan ta lång tid när man är ute och vikarierar och möter nya klasser/grupper flera dagar i veckan. Vad gör man då som vikarie då varken tid eller respekt finns för att knyta något slags band med klassen/gruppen? Ska man bara gå hem och tänka att man gjorde sitt bästa, att undervisningen inte varit på topp p.g.a. att klassen hade svårt att ta till sig mig som vikarie och ge mig respekt bara sådär?

    SvaraRadera
  6. Hej! Vi i Nynäshamn diskuterade detta med ett gott ledarskap flitigt under tisdagens föreläsning. Vi håller med dig i mångt och mycket men vi skulle vilja lägga till ett samlingsbegrepp för detta som du beskriver. Vi pratade om ömsesidig respekt och hur viktigt det är med det för att kunna få ett accepterade klassrumsklimat. Vilket Tomas Nybom efterfrågar starkt i hans bok "I dina ögon". Hade hans dotter fått erfara ömsesidig respekt tidigare under sin skolgång ( både från pedagoger samt från personalen inom BUP) ,kanske hennes studieresultat nått andra höjder och ett stort lidande för både hennes och hennes familjs del. Mvh Sandra Jarebro, Nynäshamn

    SvaraRadera
  7. Precis som Lina Karlsson blev jag otroligt inspirerad av Pia Sundhages föreläsning, jag är själv uppväxt med olika lagsporter och kunde relatera till mycket hon pratade om. Pia pratar bl.a om att hon inte kan göra allt utan att alla måste hjälpas åt för att lyckas uppnå det mål laget har satt upp, och för det krävs det samarbete mellan alla. Jag tror det är jätteviktigt att som lärare hitta verktygen för att lyfta fram eleverna och låta dem ta plats, sätta upp mål tillsammans, skapa en delaktighet tillsammans genom att t.ex diskutera med eleverna vilka regler som ska gälla när vi exempelvis jobbar individuellt osv. Jag hoppas på att som blivande lärare kunna bygga en trygg relation tillsammans med mina elever som leder till det "öppna klassrummet", där alla accepterar och stöttar varandra oavsett olikheter.

    SvaraRadera
  8. Absolut så påverkar vår personlighet vårt ledarskap... Viktigt att lärare har god social kompetens så att vi kan lära ut de till våra elever! Barn gör inte som vi säger utan gör som vi gör! Det gäller att va trygg i sig själv! ingen ide att vara någon man inte är som du säger! och eleverna ska förstå att vi kan inte allt och vi gör också fel och har också känslor vi är inte mer än människor...

    SvaraRadera
  9. Jag gillade likt er andra Pia Sundhages föreläsning väldigt mycket. Hon är väldigt rak och tydlig i tal och kroppsspråk och hon är också väldigt personlig. + att innehållet var väldigt bra. Hon är sig själv och det tycker jag att en ledare/lärare också bör göra.
    Hon nämner mänskliga brister som att fela och att ibland inte se målet och sin riktning dit men att det också är okej att fela och att alla behöver vägledning i livet på något sätt. Hon nämner också att man som lärare inte ska leta misstag utan att leta efter det som är bra. Det tycker jag är otroligt viktigt då eleverna är väldigt betygsmedvetna och ständigt letar efter hur många fel de gjort istället för att se hur många rätt de fick. Eleverna måste kunna vidare utveckla sina kunskaper och fördjupa sig, vilket blir omöjligt om de letar fel hela tiden och inte jobbar vidare med de kunskaper de redan har. De glöms lätt bort och kunskapen blir inte långvarig. Därför tror jag att man som ledare bör fokusera på det positiva och göra undervisningen meningsfull, och att saker kan ta tid. Jag avslutar med ett citat från Pia: Det går att lära, man föds med det.

    SvaraRadera