torsdag 16 april 2015

På tal om mobiler


Fick ett blad i brevfacket på jobbet idag, hämtat från bastitext.se, på tal om mobiler och sociala nätvärk i skolan. Texten handlar om multitasking, en förmåga som blivit alltmer känd i dagens samhälle och även i skolan.  Där nämns att enligt ett företags kundtjänst tittade de anställda på sina privata mobiler i snitt 10 gånger i timmen, om de inte träffat någon speciell de väntade på skulle höra av sig, då blev det mer. I snitt var 6:e minut, om inte mer.

Detta var äldre människor, det gäller väl inte barn?  Mobiler och paddor är alltmer förekommande i lägre åldrar, även bland mellanstadieelever, dessa tittar enligt egen erfarenhet på sin mobil långt mer än 10 gånger i timmen. Eller slösurfar vid möjlighet, dock kan de i denna ålder styras mer och telefonerna kan i större grad styras bort under skoltid. Ett exempel som togs i denna text riktar sig förmodligen mot högstadieelever/gymnasiet, där eleverna hade fått lägga fram sina telefoner för att se hur många som fick pushnotiser eller blev kontaktade under en lektion, den som vann, eller förlora fick 22 pushar..
Det finns även studier som visat att sociala nätverk kan vara delaktiga i barn och ungas sömnproblem, de får aldrig lugnet i kroppen då telefonen måste kontrolleras regelbundet, har det hänt något på FB, Insta etc.. Från de forskarna uppmuntrades det att telefonen inte skulle vara på samma rum under natten

Ett flertal arbetsgivare både i Sverige och i resterande av EU bekymrar sig alltmer för nya arbetstagares mentala närvaro på jobbet.   Det har inom fler branscher upplevts att telefonen går före jobbet vid samtal och pushnotiser, jobbet får vänta tills kontakt på sociala nätvärk är avslutat.

/Jeanette

 

Hur kan vi som kommande lärare styra denna balansgång med smartphones/iphones  och sociala nätvärk i undervisningen samtidigt som vi önskar att eleverna har mental närvaro?

16 kommentarer:

  1. Intressant fråga, därför att jag tycker som princip inte att vi ska kräva andra saker av eleverna än vad vi gör av vuxna, samtidigt vill vi, som du skriver, att de ska vara mentalt närvarande. Jag tror att som i gymnasieexemplet du beskriver, där man tar upp en diskussion, kan vara en bra början, en diskussion om vad som är viktigt i olika sammanhang. Jag känner tyvärr själv igen mig i den där beskrivningen att kolla mobilen ofta, fast jag gärna vill tro att jag kan låta bli.....

    SvaraRadera
  2. Visst är det väl så att jag kontrollerar min mobil alltför ofta. Det händer ofta när jag tycker att det är lite tråkigt … när jag inte är inne i ett flow. När jag till exempel läser kurslitteratur som inte griper tag i mig, när jag slötittar på TV:n, när jag inte riktigt har en bestämd plan för vad jag ska göra. Varje gång jag kontrollerar mobilen så får jag en mikropaus och är det så fel egentligen? Felet blir väl om jag inte bara kontrollerar mobilen utan fastnar vid den?

    Igår kväll så cyklade jag till centrum och glömde mobilen hemma. Det kändes faktiskt obekvämt fast jag bara skulle handla lite mat och skulle därför komma hem ganska snart igen. Tänk om någon behövde kontakta mig och så kunde jag inte svara! Nu när jag tänker tillbaka på det så känns det hemskt. Måste jag vara kontaktbar hela tiden?

    Jag är kluven till att en del elever måste lämna ifrån sig sina mobiler när de kommer till skolan. Å ena sidan så kan mobilerna mycket väl användas i undervisningen, å andra sidan så kan det innebära att mobilen blir ett störningsmoment i klassrummet.

    Jag har läst om en skola där man köpte in mobiler till alla elever för att använda dem i undervisningen. Undrar hur det ”experimentet” har fallit ut? Klarar eleverna att hålla sig till undervisningens direktiv för hur den ska användas eller stör den?

    SvaraRadera
  3. Åh vilken intressant fråga och jag håller med båda två här innan mig. Precis som Eva-Lena skriver har jag också en tendens att ta upp mobilen och kolla när jag har tråkigt. Jag använder dock sällan mobilen när jag jobbar inte ens på rasten om jag inte sitter helt själv. Jag anser att jobbar jag då jobbar jag och då ska man inte sitta med mobilen om det inte finns en viktig anledning till det.

    Jag tycker inte att eleverna behöver sitta med mobilerna på lektionen de flesta håller på med telefonen tillräckligt under fritiden så det kan vara en bra paus för dem att inte använde dem. det finns ofta datorer eller annat dylik man kan använda sig av istället om det nu krävs ngt sådant. ☺ //Irina

    SvaraRadera
  4. Jätte intressant. Själv är jag ett hopplöst fall som oftast har mobilen överallt utom där jag själv är, vilket irriterar de flesta. Mina barn använder dock mobilen mest hela tiden och det gör mig galen när den piper hela tiden.

    På VFU:n hade de en så kallade mobillåda där eleverna fick lägga sina mobiler när de gick in i klassrummet. På rasterna däremot var det okej att använda mobilerna men detta var under eget ansvar.

    Mobilfrågan var ständigt uppe och man hörde ofta att det var orättvist att lärarna fick ha mobil lektionstid men inte eleverna, de hade själva varit med och bestämt detta då de tyckte att det var viktigt att föräldrarna skulle kunna få kontakt om det var nödvändigt. Men jag kan inte se någon nödvändighet till att eleverna ska få ha mobil under lektionerna.
    //Elisabeth L

    SvaraRadera
  5. Intressant inlägg, jag använder min mobil väldigt ofta, men inte bara för sociala medier eller sms, utan jag använder min telefon till att betala räkningar, väckarklocka och har även min bankkort i min mobilplånbok, så om jag inte har med min mobil med mig så har jag inte heller mitt visa kort eller körkort med mig, Så att ha med mig min mobil är viktig för mig även av den anledningen. Jag försöker på mitt jobb att inte kolla telefonen mer än på raster och då kollar jag oftast bara om någon har ringt eller skickat sms och sedan är jag social med mina kollegor i personalrummet. Om jag väntar ett samtal kan jag ha telefonen på mig men annars ligger den i väskan inne på kontoret.

    Men att eleverna ska ha sina mobiler på lektioner anser jag nog vara onödigt, det skulle bara vara ett störningsmoment för de flesta eleverna. Om föräldrarna behöver ha tag på sitt barn kan de ringa direkt till skolan och be att få prata med sitt barn, detta har aldrig varit något problem innan. Nu jobbar ju jag med yngre barn och på min skola så är det sagt att eleverna inte får ha med sig telefoner, om de har det på grund av att föräldrarna ska kunna få tag på dem efter skolan osv. så ska telefonen ligga i barnen ryggsäck och inte användas under skoltid.

    SvaraRadera

  6. Jag anser att eleverna inte behöver mobiler eller liknande till att användas privat under lektionstid. Jag tycker också att detta gäller lärare och övrig personal. Som vuxen bör man föregå med gott exempel. När man är på jobbet eller i skolan då jobbar man. Men man kan självklart använda dem på rasterna.
    Jag har sett lärare stå med telefonen i högsta hugg och surfa när de är rastvakter till exempel. Det är inte okej. För det första har läraren inte rast och sen sänder det ut fel signaler till eleverna som inte får ha telefonerna.
    Behöver eleven bli nådd under dagen så går det ju att ringa till skolans telefon.
    På de skolorna där jag har vikarierat eller haft min VFU har det inte varit tillåtet med mobiler och det har inte varit några diskussioner om det heller, men har förstått av andra att mobiler kan vara ett störningsmoment.

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  8. Helt klart är det så att många idag, såväl äldre som yngre, lärare som elever, nog kollar sin mobil väldigt ofta på en dag. Detta är väl ett faktum efter att tekniken möjliggjort att mobilerna blivit små datorer "smartphones". Även jag hör till denna skara som med jämna mellanrum "måste" kolla mobilen. Fast jobbar jag så åker den endast upp kort på raster och då sällan när möjlighet finns att samtala med kollegor.

    Då det ännu inte finns några tydliga regler kring mobilanvändande i skolan anser jag att det är viktigt att man som lärare, i samråd med eleverna, sätter upp tydliga regler om vad som gäller för mobiler i klassrummet. I vissa klasser kanske det funkar att eleverna får ha sina mobiler påslagna på ljudlös i fickan utan att användas på lektion, medan det i andra klasser kanske inte fungerar alls och då får läraren kräva att de ska vara avstängda eller insamlade. Det är ingen lätt fråga men den är nu under utredning och kanske blir det ett förbud på nationell nivå infört i skollagen framöver - detta kommer följas med spänning!
    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/vi-maste-ha-tydliga-forhallningssatt_4496152.svd

    SvaraRadera
  9. Det är helt galet vad vi har blivit beroende av våra telefoner och att kunna bli kontaktade dygnet runt. Jag tror också att det blir en inre stress, även om man inte alltid märker av den. Man är ju jämt uppkopplad!
    Håller med Tony om att det måste finnas tydliga regler om mobilerna och deras användning i skolan. Men jag tycker inte att mobiltelefoner ska vara tillåtna under lektionstid. På min vfu-skola har de "mobildagis" där alla elever får lämna in sin mobil på morgonen och hämta den när skoldagen är slut. Det tycker jag är ett bra sätt att hantera det på. I de yngre åldrarna är det nog lättare att göra så men ju äldre barnen blir desto mer "beroende" blir de av sina mobiler och kan nog försvåra det hela med att vilja lämna ifrån sig den en hel dag..
    /Alexandra

    SvaraRadera
  10. Intressant blogginlägg. Tror många verkar vara beroende av sina mobiler, vuxna som barn. Frågan är om det är vi som har kontrollen över vår mobil eller mobilen som tagit kontrollen över oss, känns ibland som det senare. Själv känner jag mig smått naken utan mobilen och då är jag ändå inte en frenetisk mobilanvändare som måste kolla Facebook osv hela tiden. När jag jobbar har jag som vana att stänga av ljudet för att sedan kolla mobilen under rasten. Självklart blir mobilen ett störande moment i klassrummet eller var du än befinner dig om det är mobilen som kallar på din uppmärksamhet hela tiden. Samtidigt har ju mobilen också användningsområden man kan utnyttja i skolan. Tror man får vara noga med vilka regler som gäller för mobilanvändandet i skolan. Där jag haft VFU har läraren alltid samlat in elevernas mobiler för att sedan när lektionen/dagen är slut lämna tillbaka den. Det råder alltså mobilförbud under lektion, men då finns det samtidigt alltid tillgång till i-pad i klassrummet vid behov. Håller med tidigare kommentarer om vikten av klara och tydliga regler så alla vet vad som gäller vid mobilanvändandet i skolan/klassrummet.

    SvaraRadera
  11. På tal om mobilförbud. Funderar lite över en skola mina barn gått på. Där förbjöds mobiler helt och hållet faktiskt bland eleverna. Inte för att det störde utan för att det blev en social status att ha nyaste/häftigaste mobilen. Här hjälpte det ju inte att läraren hade mobilen under lektionen och sedan lämnade tillbaka den till eleven under rasten. Vissa elever hade upplevt sig kränkta av andra elever då de hade modernare mobiler och de själva kanske inte hade någon alls. Detta var en låg och mellanstadieskola och mobilen blev ett sätt att visa sin status på. Frågan är givetvis svår att besvara men håller med om att vi måste sätta tydliga regler så alla vet vad som gäller. Att förbjuda helt kan låta lite väl drastiskt kanske men det var den lösningen de såg på denna skola just då. Idag vet jag inte hur det ser ut på den skolan vad gäller mobiler. Förutom allt bra vi kan göra med mobilerna så är ju mobilen en statuspryl också. Man kan ju också funder över vilken ålder det är lämpligt att barn ska ha mobiler överhuvudtaget, men det är ju en helt annan fråga….….//Madleen

    SvaraRadera
  12. Jag känner att det här med mobiltelefoner är ett bra hjälpmedel idag och som kan vara ett bra stöd om de används på rätt sätt. Samtidigt känner jag att jag är orolig att mobiltelefonerna kan bli ett problem i klassrummet. Därför känner jag att det är viktigt att vi som lärare sätter uppgränser och regler för hur och när eleverna får använda telefonerna. Jag tror att det är viktigt att ha de här reglerna för hela skolan så att alla elever har samma villkor vad gäller användandet av telefonerna.
    Vi som lärare ska även ha en bra dialog med föräldrarna så att de också vet vad det är som gäller.
    //Jessica

    SvaraRadera
  13. Spännande att läsa alla tankar kring detta.. Orsaken till att jag nog fastnade så var att jag kände igen mig. Telefonen är iregel i närheten, dock väldigt ofta ljudlös. Råkar jag glömma den hemma känner jag mig lite "naken", även om jag bara ska på affären. Slösurfar vid möjlighet, väldigt ofta i kö (på affären, om den inte blev glömd hemma..)
    Dock har jag aldrig med mig telefonen på lektioner om jag inte väntar ett viktigt samtal, då informeras eleverna om detta.
    Som fler av er vet, arbetar jag på en högstadieskola med LIN kontrakt, så alla elever har i tillägg till sina telefoner, ipads och har därför en ständig tillgång till nätet. Balansgången mellan arbete och lek är hårfin, eleverna är blixtsnabba att skicka iväg/kolla "snap", men de kan även använda paddorna bra i lektionssyfte med att tex googla svar/förklaringar på en uppgift som kräver detta.

    Telefonerna är till tider ett problem, men för de flesta går det faktisk bra. Dock tycker jag det är lite skrämmande att vi (och då inkluderar jag mig själv) har ett sånt behov att vara tillgängliga och uppkopplade. Ofta är verkar det viktigare att umgås på sociala nätverk än i verkligheten, vilket tar oss mot tanken med medveten närvaro. Kan den ständiga uppkopplingen och multitaskingen vara en av orsakerna till den ökande psykiska ohälsan hos ett flertal unga? Skulle detta kunna undvikas med inslag av Mindfulness i skolan/vardagen?

    SvaraRadera
  14. Intressanta tankar kring denna fråga! Jag funderar lite på dina sista frågor Jeanette, och jag tror att i många fall skapar den ständiga uppkopplingen otrolig press och stress hos oss, oavsett ålder. Därigenom bildas ju ohälsa. Samtidigt precis som du skriver så känner man sig "naken" om man har glömt telefonen hemma.

    Jag kan tänka mig att det är en positiv tanke att införa mindfulness i skolan. Inte bara för att komma bort från den ständiga uppkopplingen utan att från tidig ålder lära sig att koppla av och "gå in i sig själv".

    SvaraRadera
  15. Intressant och högst aktuellt ämne att diskutera. Jag var på en väldigt intressant föreläsning igår som handlade om barn som inte passar in i mallen. Föreläsaren tog, bland mycket annat, upp användandet av mobiler, paddor och datorer. Han gjorde en jämförelse med vårt förhållande till mat. Vi måste ju äta, men det är viktigt att vi äter lagom mycket så att vi inte svälter eller så att vi inte blir överviktiga. Liknande förhållningssätt menade han att vi bör ha till tekniken. Många barn och ungdomar blir överösta med information hela dagarna, vilket leder till stress. Det yttrar t.ex. sig i att de får sömnsvårigheter, det yngsta barn han hade mött som gått in i väggen var endast nio år, det tycker jag är skrämmande. Många föräldrar har svårt att hantera barnens/ungdomarnas ökande användning av bl.a. sociala medier, så min tanke är att vi i skolan kan dra vårt strå till stacken och endast tillåta mobiler och paddor när det gynnar undervisningen och att självklart föregå med gott exempel genom att inte använda mobilen under skoltid.
    // Charlotte

    SvaraRadera
  16. Jag tror absolut att mobiler och surfplattor skapar stress och en inre oro, då man ständigt måste hålla sig uppdaterad. Jag kan tycka att den moderna tekniken är väldigt smidig att använda både som privat person och i undervisningen. Men det är också till många nackdelar då man som lärare inte alltid kan ha koll på vad eleverna gör på sina telefoner och att mycket lektionstid då går förlorad. samtidigt som det medför hälsa problem hos eleverna. Att de känner sig oroade och kan ha sömnproblem. Sedan har jag hört på radio att en läkare såg en röntgen-bild på ett barn vars nacke såg ut att vara en person som suttit vid en dator hela sitt liv, då barnet suttit med huvudet nedlutat mot telefonen för mycket. Därför tycker jag att det är bra att införa mindfulness i skolan.

    SvaraRadera